Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2008

Ο Έλληνας Blogger

Ανδρας, ανώτερης μόρφωσης, μισθωτός ή φοιτητής, με ενδιαφέρον για την πολιτική και δυσαρεστημένος από τη λειτουργία της Δημοκρατίας, ο μέσος Ελληνας blogger.

Ανδρες (74%), ηλικίας 25-44 ετών (66%), ανώτερης μόρφωσης (68%), μάλλον εξασφαλισμένοι κοινωνικά (39%), μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα (30%) και φοιτητές (14%), με ενδιαφέρον για την πολιτική (76%), αλλά δυσαρεστημένοι από τη λειτουργία της δημοκρατίας (85%) και την ποιότητα της πολιτικής ενημέρωσης (91%), συνιστούν τον βασικό κορμό των «μπλόγκερ» στην Ελλάδα.

Οι διαπιστώσεις προκύπτουν από την πρώτη σχετική έρευνα που διενεργήθηκε από το περιοδικό «Μonthly Review» και τη V-PRC, με δείγμα 773 διαχειριστές μπλογκ, το 24% των οποίων βρίσκει σημείο κομματικής αναφοράς στον ΣΥΡΙΖΑ, το 9% στο ΠΑΣΟΚ, μόλις το 7% στη ΝΔ, το 6% στους Οικολόγους - Πράσινους, το 5% στο ΚΚΕ, το 2% στον ΛΑΟΣ, ενώ το 32% σε... κανένα.

To 90% δηλώνει συχνή χρήση των ΜΜΕ, ενώ το 91% σερφάρει (καθημερινά) στο Ιντερνετ, το 47% ακούει ραδιόφωνο, το 37% διαβάζει εφημερίδα, ενώ το 31% βλέπει τηλεόραση.

Οι «μπλόγκερ» προτιμούν για την ενημέρωσή τους την «Ελευθεροτυπία» (27%), την «Καθημερινή» (15%), το «Βήμα» (10%), τα «Νέα» (9%), το «Εθνος» (3%) και τον «Ελεύθερο Τύπο» (3%). Με μεγαλύτερη συχνότητα ενημερώνονται από τη ΝΕΤ (29%), το Mega (23%), τον ΣΚΑΪ (19%), τον Alpha (4%) και το Alter (4%).

Γιατί «μπλογκάρουν» όμως τόσοι Ελληνες; Το «μπλόγκινγκ» αποτελεί α) τρόπο έκφρασης, β) μορφή πολιτικής συμμετοχής και γ) χώρο δημοσιοποίησης ιδεών και «προσωπικών» απόψεων. Εμφανίζεται να υποκαθιστά την «παλαιότερη» συμμετοχική πρακτική της κομματικής (πολιτικής) στράτευσης, από μεγάλο δε μέρος του πληθυσμού (44%) εκφράζεται η άποψη ότι τα μπλογκ έχουν τη δύναμη να αλλάξουν το κοινωνικοπολιτικό σκηνικό της χώρας. Πιστεύεται, επίσης, ότι στο μέλλον θα έχουν τη δύναμη να προκαλούν κοινωνικές κινητοποιήσεις (34%) και να αποτελούν το κύριο μέσο αντικειμενικής πολιτικής ενημέρωσης (21%).

Το περιεχόμενο των μπλογκ συμβαδίζει και με τα κίνητρα των «μπλόγκερ»: Το 76% υποστηρίζει ότι ο κύριος λόγος δημιουργίας τους ήταν «για να εκφράσουν τις απόψεις τους», το 45% «για να μοιραστούν τις εμπειρίες τους», ενώ το 21% «για ψυχαγωγία». Αντίθετα, το 28% «για να κινητοποιήσουν τους άλλους σε κάποιες δραστηριότητες», το 25% «για να επηρεάσουν τον τρόπο σκέψης κάποιων ανθρώπων» και το 20% «για να μοιράζονται τις γνώσεις τους».

ΜΕ ΨΕΥΔΩΝΥΜΟ ΤΟ 52%
Το 35% διαφωνεί ότι πρέπει να είναι απαραιτήτως ανώνυμα τα σχόλια στα μπλογκ, «επειδή με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η ελευθερία έκφρασης». Το 52% χρησιμοποιεί ψευδώνυμο, το 32% το πραγματικό τους όνομα και το 16% και τα δύο. Το 21% θεωρεί ότι τα σχόλια... σηκώνουν μήνυση και το 53% όχι. Το 64% πιστεύουν ότι οι περισσότερες απόψεις είναι αληθινές και το 94% ότι τηρείται η δεοντολογία.


(Από το ΕΘΝΟΣ 20/11/2008, Δέστε το άρθρο εδώ.)

Δέστε πιό αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας εδώ.

Ολόκληρο το τευχος του περιοδικού Monthly Review αφιερωμένο στο Blogging και στις πολιτικές του διαστασεις. Σταχυολογώ απο τα ενδιαφέροντα περιεχόμενα του τεύχους Νοε 2008:

Η πολιτική κουλτούρα των μπλογκ έρευνα του Monthly Review
επεξεργασία στοιχείων από τη VPRC

Περίφρακτος χώρος πληροφορίας 2.0 των ΝΤΜΥΤΡΙ ΚΛΑΪΝΕΡ & ΜΠΡΑΪΑΝ ΟΥΑΫΡΙΚ

Τα μπλογκ στην Ελλάδα του 2008
Πολιτική κουλτούρα και νέος δημόσιος χώρος του ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗ

Η πολιτική κουλτούρα των μπλογκ του ΒΑΓΓΕΛΗ ΧΩΡΑΦΑ

Δημόσιοι Διανοούμενοι 2.0 του ΝΤΑΝΙΕΛ ΝΤΡΕΖΝΕΡ

Η διαδικτυακή κοινωνική δικτύωση ως συμμετοχική επιτήρηση του ΑΝΤΕΡΣ ΑΛΜΠΡΕΧΤΣΛΟΥΝΤ

Πρακτικές προσλήψεων στην ψηφιακή εποχή των ΝΤΑΪΑΝ ΚΟΥΤΥ & ΝΤΕΗΝΑ ΜΠΟΫΝΤ

Copyfarleft και Copyjustright των ΝΤΜΥΤΡΙ ΚΛΑΪΝΕΡ, StefanMz, nonrival

Λεπτομέρειες στο MonthlyReview.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

About